W branży transportowej i budowlanej odpowiedni wybór podwozia, zabudowy i żurawia HDS to klucz do efektywności i bezpieczeństwa pracy. Przedstawiamy porównanie dwóch skompletowanych pojazdów z zabudowami GRACO zawierającymi żurawie PALFINGER PK 48002-EH, które mimo wielu cech wspólnych, różnią się istotnymi szczegółami wpływającymi na ich przeznaczenie i możliwości.


Żuraw PALFINGER – ten sam model, różne konfiguracje
Obie zabudowy GRACO zostały wyposażone w ten sam model żurawia – HDS PALFINGER PK 48002-EH, co zapewnia wysoką jakość i zaawansowaną technologię. W obu przypadkach zastosowano:
- zdalne sterowanie Scanreco,
- POWER LINK PLUS z przeprostem ramienia 15°,
- system stabilizacji HPSC,
- oraz układ przyspieszonego teleskopowania.
Różnice pojawiają się w liczbie sekcji wysięgnika i parametrach udźwigu:
Parametr | Żuraw 1 | Żuraw 2 |
wysięg w poziomie | 11,7 m (4 sekcje) | 16,3 m (6 sekcji) |
wysięg – udźwig | 5,8 m – 7500 kg | 6,0 m – 6900 kg |
wysięg – udźwig | 7,6 m – 5600 kg | 7,8 m – 5100 kg |
wysięg – udźwig | 9,5 m – 4450 kg | 9,7 m – 3950 kg |
wysięg – udźwig | 11,5 m – 3650 kg | 11,7 m – 3200 kg |
wysięg – udźwig | – | 13,9 m – 2650 kg |
wysięg – udźwig | – | 16,2 m – 2300 kg |


Żuraw 2 oferuje większy zasięg roboczy, ale kosztem nieco niższego udźwigu na porównywalnych wysięgach. Sprawdzi się lepiej tam, gdzie liczy się sięganie dalej – np. przy rozładunku towaru na większe odległości od pojazdu.
Zabudowa GRACO – skrzynia ładunkowa vs platforma ładunkowa
Zabudowa 1 – klasyczna skrzynia:
- długość ok. 6300 mm,
- ściana przednia wysoka – H= 2450 mm,
- burty boczne aluminiowe H=600 mm,
- uchwyty do pasów,
- chowane stopnie,
- 2 skrzynki narzędziowe ze stali nierdzewnej
- żuraw na tylnym zwisie.
Zabudowa 2 – niska platforma:
- również długość ok. 6300 mm,
- stalowa konstrukcja o obniżonej podłodze,
- belki z ryglami JOST do ryglowania przewożonych kontenerów,
- niższa ściana przednia – H= 1250 mm,
- 3 skrzynki plastikowe + otwarta skrzynka na zawiesia,
- gniazda na kłonice aluminiowe,
- żuraw bezpośrednio za kabiną i przed platformą ładunkową.


Zabudowa 1 lepiej nadaje się do przewozu prefabrykatów betonowych, palet czy towarów wymagających ochrony bocznych i wysokich burt.
Zabudowa 2 zaprojektowana do przewozu głównie maszyn i kontenerów, z niższą podłogą ułatwiającą załadunek oraz umożliwiającą transport wyższych kontenerów, pozbawiona burt, mniej chroni przewożony towar.
Podwozie VOLVO – moc i konfiguracja osi
Parametr | Podwozie 1 | Podwozie 2 |
Marka i model | VOLVO FH 6×4 | VOLVO FH 6×2 |
Moc silnika | 540 KM | 420 KM |
Napęd | dwa napędzane mosty | jeden napędzany most |


Podwozie 1 – dysponuje większą mocą i lepszym napędem w terenie – idealne do ciężkich warunków, placów budowy, nierównych i słabo utwardzonych terenów.
Podwozie 2 – o słabszej mocy i pozbawione cech napędu terenowego, a tym samym bardziej ekonomiczne, idealne w transporcie regionalnym lub długodystansowym.
Podsumowanie – który skompletowany pojazd GRACO wybrać?
Kryterium | Który pojazd wybrać? |
Zasięg żurawia | Pojazd 2 |
Udźwig żurawia przy krótkim wysięgu | Pojazd 1 |
Możliwości transportu kontenerów | Pojazd 2 |
Ochrona ładunku | Pojazd 1 |
Terenowa mobilność | Pojazd 1 |
Ekonomia | Pojazd 2 |
Porównanie dwóch pojazdów z zabudowami GRACO z HDS PALFINGER PK 48002-EH
🔧 Parametr | 🚛 Zabudowa 1 | 🚛 Zabudowa 2 |
Model żurawia | PALFINGER PK 48002-EH | PALFINGER PK 48002-EH |
Liczba sekcji | 4 | 6 |
Maks. zasięg | 11,7 m | 16,3 m |
Typ zabudowy | Skrzynia ładunkowa z burtami | Niska platforma z mocowaniami do kontenera |
Wysokość ściany przedniej | 2450 mm | 1250 mm |
Długość powierzchni ładunkowej | 6300 mm | 6300 mm |
Burty boczne | Aluminiowe H=600 mm | Brak burt |
Skrzynki narzędziowe | 2 stalowe | 3 plastikowe + 1 na zawiesia |
Moc silnika pojazdu | 540 KM | 420 KM |
Napęd pojazdu | 6×4 | 6×2 |
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.