Ciągłe zmiany miejsca pracy i coraz bardziej wymagające zadania – to codzienność operatorów żurawi przeładunkowych. Nie tylko moment udźwigu i wysięg decydują dziś o wyborze odpowiedniego żurawia. Coraz ważniejsze staje się uwolnienie operatora od czasochłonnego wykonywania powtarzalnych zadań.
Uwzględniając te oczekiwania, Palfinger wprowadza innowacyjną, zorientowaną na potrzeby użytkownika generację żurawi TEC. Nowe żurawie spełniają zasadę „zamiany ciężkiej pracy na inteligentną pracę” i łączą precyzję z łatwością obsługi i wydajnością.
Wizualnie żurawie TEC odznaczają się na tle konkurencji:
– wyjątkowym designem, wyróżnionym nagrodą iF DESIGN AWARD 2023,
– atrakcyjną kolorystyką i efektownym emblematem PALFINGER,
– nowymi oznaczeniami modeli.
Zachowując wszystkie zalety modeli poprzedniej generacji TEC5 i TEC7, żurawie TEC wprowadzają nowe inteligentne funkcje oparte na dwóch nowoczesnych systemach o kluczowym znaczeniu dla funkcjonalności żurawia: elektroniki PALTRONIC 180 i hydrauliki z rozdzielaczem LX6.
TECHNOLOGIA NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE
ROZDZIELACZ HYDRAULICZNY LX6 – Hydraulika zdefiniowana na nowo
Rozdzielacz LX6 eliminuje tradycyjne hydrauliczne sterowanie suwakiem na rzecz precyzyjnego sterowania elektromechanicznego.
Kontrola suwaka odbywa się teraz przez silnik elektryczny za pośrednictwem mechanizmu zębatkowego, zaś obwód oleju sterującego zostaje wyeliminowany. Dzięki temu pozycjonowanie suwaka jest niezależne od temperatury i przebiega bardziej dynamicznie niż przy sterowaniu hydraulicznym.
W praktyce oznacza to pełną funkcjonalność również w warunkach zimnego startu.
Innowacją techniczną jest również zwiększony skok suwaka. Wydłużając go o 3 mm z każdej strony, uzyskano znacznie bardziej precyzyjne sterowanie w porównaniu z obecnymi standardami.
PALTRONIC 180 to nowoczesna i wydajna elektronika sterująca wszystkich żurawi TEC.
INTELIGENTNE FUNKCJE ZWIĘKSZAJĄCE WYDAJNOŚĆ
Elektronika Paltronic 180 wspólnie z rozdzielaczem LX 6 wprowadza półautomatyczne funkcje wspomagające, takie jak: funkcja pamięci pozycji (MEMO) i asystent poziomowania (P-STAB).
FUNKCJA PAMIĘCI POZYCJI ŻURAWIA (MEMO)
ŁATWE POWTARZANIE ZAPISANYCH RUCHÓW
Podczas pracy żurawiem często zachodzi konieczność wielokrotnego podejścia do określonego punktu. W takiej sytuacji operator musi wiele razy powtarzać tę samą sekwencję pojedynczych ruchów.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, PALFINGER dodaje do żurawi TEC funkcję wspomagającą– pamięć pozycji (MEMO). Funkcja ta umożliwia zapis zdefiniowanych przez operatora pozycji końcówki żurawia i powrót do nich w sposób półautomatyczny.
System pozwala zapisać do czterech pozycji żurawia. Zapamiętaną pozycję można osiągnąć za pomocą dwóch dźwigni liniowych lub jednej dźwigni krzyżowej na pilocie zdalnego sterowania.
Zapisane pozycje są osiągalne z każdej bieżącej pozycji żurawia. Podczas zapisywania pozycji uwzględniane są wszystkie funkcje żurawia, włącznie z funkcjami bociana. Oznacza to odtworzenie całej geometrii żurawia.
Funkcja MEMO działa zgodnie z koncepcją wspólnych ruchów sekcji żurawia, które w zbliżonym czasie osiągają jednocześnie docelową pozycję. Dzięki temu przewidywalność ruchu żurawia jest bardzo duża.
Ruch obrotu sterowany jest oddzielnie, aby móc lepiej reagować na przeszkadzające krawędzie i przeszkody. Ominięcie przeszkody nie stanowi problemu – w każdej chwili można łatwo i szybko przejść na sterowanie konwencjonalne przez zwolnienie przycisku czuwaka.
Dzięki funkcji MEMO, operator oszczędza czas i zwiększa precyzję takich zadań jak załadunek palet, prace na wysokości czy rozrzucanie materiałów sypkich za pomocą chwytaka.
Kompensacja obciążenia i nachylenia pojazdu przy włączonej funkcji MEMO
Inteligentny system kompensuje ugięcie układu wysięgnika oraz nachylenie pojazdu. W ten sposób automatycznie dostosowuje geometrię żurawia do aktualnej sytuacji. Oznacza to, że pomimo różnych obciążeń położenie ładunku nie ulega zmianie.
Dodatkowo, upraszcza to proces zapisywania punktów żurawia, ponieważ operator może zblżać się do nich z ładunkiem lub bez – wprowadzanie korekt jest zbędne.
System jest dokładny – maksymalne odchylenie od wartości zadanych nie przekracza 20 cm.
ASYSTENT POZIOMOWANIA (P-STAB)
PÓŁAUTOMATYCZNE POZIOMOWANIE POJAZDU – OSZCZĘDNOŚĆ NAWET 80% CZASU
Przed rozłożeniem żurawia do pracy konieczne jest podparcie i wypoziomowanie pojazdu. Proces ten wymaga staranności i może pochłaniać dużo czasu w zależności od miejsca pracy, stanu podłoża oraz liczby podpór. Optymalne wypoziomowanie jest podstawą maksymalnej stateczności i wydajnej pracy żurawia.
Kolejną funkcją wspomagającą wprowadzoną do żurawi TEC jest asystent poziomowania (P-STAB).
P-STAB wspiera operatora żurawia poziomując pojazd w granicach dopuszczalnego nachylenia podanego w instrukcji obsługi. Proces jest półautomatyczny, odbywa się drogą radiową i wymaga użycia tylko jednej dźwigni. Pozwala to zaoszczędzić do 80% czasu i gwarantuje perfekcyjne ustawienie żurawia na miejscu pracy. Uwzględniając fakt, że żuraw przeładunkowy może zmieniać miejsce pracy nawet kilkukrotnie w ciągu jednego dnia, funkcja P-STAB ma znaczący wpływ na efektywność wykorzystania żurawia.
Pilot radiowy Palcom P7 z dodatkową funkcją asystenta poziomowania.
Proces poziomowania można śledzić bezpośrednio na wyświetlaczu w czasie rzeczywistym. Elektroniczna poziomica pokazuje operatorowi zmiany w aktualnym nachyleniu pojazdu.
JAK TO DZIAŁA?
Przed uruchomieniem procesu poziomowania należy rozsunąć na odpowiednią szerokość belki podpór oraz umieścić podkładki pod cylindrami podpór.
Po włączeniu na pilocie Palcom P7 asystenta poziomowania, należy wcisnąć przycisk czuwaka I wychylić dźwignię sterowniczą.
Cylindry podpór zaczną wysuwać się krok po kroku (w sposób pulsacyjny) w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Gdy podpora dotknie podłoża, odpowiedni symbol na wyświetlaczu P7 zmieni kolor z szarego na zielony.
Proces ten trwa do momentu, gdy wszystkie podpory zetkną się z podłożem, a pojazd zostanie wypoziomowany. Wibracja P7 sygnalizuje osiągnięcie wartości docelowej poziomowania.
Opcjonalnie, możliwe jest dodatkowe poziomowanie precyzyjne przez ponowne wychylenie dźwigni. Pozwala to na poziomowanie z dokładnością do 0,1°.
Po wypoziomowaniu można wyregulować uniesienie pojazdu do żądanej wartości za pomocą P-STAB. Po osiągnięciu żądanej pozycji, można podeprzeć sterowane radiowo podpory przednie (znajdujące się przed zderzakiem) i podpory tylne (umieszczone na końcu ramy).
Za pomocą P-STAB możliwe jest również zsunięcie cylindrów podporowych. W tym celu należy postępować w kolejności odwrotnej do procedury wysuwu. Najpierw należy całkowicie wsunąć podpory przednie i tylne, a następnie wsunąć pozostałe podpory.
O generacji TEC w skrócie
Dzięki wsłuchiwaniu się w opinie klientów stworzono żurawie odpowiadające ich realnym potrzebom. Wykorzystanie nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań pozwala operatorom na wykonywanie pracy łatwiej i dokładniej.
Przykładowe pojazdy skompletowane GRACO z żurawiami PALFINGER TEC
HDS PALFINGER PK 580 TEC na VOLVO FH 16 8×4 750 KM
HDS PALFINGER PK 1050 TEC na VOLVO FH 8×4 500 KM
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.